:-)

Have a great day

>

Glitter Graphics

Welcome

 Welcome!

Thanks

פעמוני החדשות...

כדי להיכנס לידיעה עצמה יש להקליק על הכותרת

יום חמישי, 20 במרץ 2008

אפשר להפיק את המיטב מכל דבר!!!








"לא הכל קורה לטובה, אבל אפשר להפיק את המיטב מכל דבר"




ד"ר טל בן־שחר הוא מומחה לפסיכולוגיה של האושר, שטוען שהתמקדות בדברים החיוביים נותנת יותר כוח להתמודד עם הקשיים. איך עושים את זה? קודם כל קוראים את ההסברים שלו (וכמובן גם את התרגילים ליישום)

ד"רטל בן־שחר מניח על השולחן פנקס קטן שבו הוא משרבט משהו מדי פעם. במבט ראשון זה נראה כמו רשימות מכולת, אבל זה ממש לא. "זה הפנקס שבו אני רושם את הדברים הטובים בחיים שלי. אני כותב בו כל יום, לפני השינה," הוא מסביר, וגם מראה: "אלוהים, המשפחה, תמי אשתי, שיראל בת ה־6 שבועות, דוד בן השנתיים וחצי, פרי הדר – כי ביקרנו בפרדס עם הילדים וקטפנו פרי והיה נורא כיף, נשימות עמוקות".

טל בן־שחר (36) הוא איש חיובי באמת, מהסוג שנדיר לפגוש, ונחוצות רק דקה וחצי כדי להבחין בכך. הוא מקרין חיוביות בגישה, באנרגיות, וגם בשפת הדיבור שלו: כשהוא מתאר ניסוי, למשל, הוא לא יגיד "הקבוצה שתפקדה הכי גרוע," אלא "הקבוצה שתפקדה הכי פחות טוב." לכאורה הבדל קטן, אבל משמעותי, במיוחד לאור העובדה שבן־שחר נחשב כיום למטאור באחד התחומים האקדמיים הלוהטים ביותר, הפסיכולוגיה החיובית. וכשאנחנו אומרים מטאור, אנחנו מתכוונים שבגיל 35 הוא כבר מילא את אולם ההרצאות הגדול ביותר באוניברסיטה היוקרתית ביותר בארה"ב, הרווארד שבבוסטון, ואנשים עוד הצטופפו על המדרגות.

· מהי פסיכולוגיה חיובית?

"פסיכולוגיה חיובית היא תחום שעוסק באושר, אהבה, דימוי עצמי, הצבת יעדים ואמונות," מסביר ד"ר בן־שחר. "היא התחילה מאמירה פשוטה: בחברה שלנו אנחנו ממוקדים יותר מדי בבעיות, במה שלא בסדר, ועלינו להתמקד יותר בדברים החיוביים, כי לתקן את הפתולוגיה לא עושה אותנו מאושרים. זה שאני כבר לא בדיכאון לא אומר שטוב לי. זה רק אומר שתיקנתי את הבעיה ועכשיו אני במצב אפס. הפסיכולוגיה החיובית אומרת שלא מספיק להתפשר. צריך לחיות טוב. אני לא אומר להתעלם מהשלילי, אבל אסור להתעלם גם מהחיובי: התמקדות בחיובי נותנת יותר כוח להתמודד עם הקשיים.


"קחו למשל ילדה בת שבע שיש לה כישרון לשפות, אבל איננה מצליחה ללמוד חשבון. המורים וההורים מתאמצים ללמד אותה את המספרים, כלומר מתמקדים בחולשה שלה. אבל אולי דווקא אם יעודדו אותה בתחום שבו היא טובה, היא תקבל ביטחון גם בתחומים אחרים. חוקרים גילו שדווקא התמקדות בחוזק שלנו, בשיפור הדימוי העצמי ובמיקוד המטרות שלנו, נותנת יכולת טובה יותר להתמודד עם הבעיות".



הפסיכולוגיה של האושר


הפסיכולוגיה החיובית מכונה לפעמים גם "פסיכולוגיה של האושר," אבל לד"ר בן־שחר חשוב להבהיר שאי אפשר להיות מאושר כל הזמן. "אני תמיד אומר שיש רק שני סוגים של אנשים שלא חווים חוויות רעות - פסיכופתים ומתים. כשאנחנו לא נותנים לעצמנו לחוות עצב, חרדה, קנאה וכאב, אלא מנסים להדחיק אותם, הרגשות האלה מתעצמים. הצעד הראשון הוא קבלה שהרגשות האלה קיימים. לפעמים הדרך הטובה ביותר להתמודד היא לבכות ולחוות את הכאב, ולא להגיד: אני חזק, זה לא ישפיע עליי."

· ומה החידוש בכך?

"הפסיכולוגיה בגרוש תגיד: תסתכל על הצד החיובי ותחייך. הפסיכולוגיה המסורתית אומרת לחוות את הכאב, אבל נעצרת שם. הפסיכולוגיה החיובית אומרת: תחווה את זה ואז תשאל את עצמך: במה אני יכול עכשיו להיעזר כדי להתמודד עם המצב טוב יותר. הדרך המומלצת היא לשאול: מה החוזק שלי? מה נותן לי משמעות? מה עבד בשבילי בעבר - בעבודה, עם החברים, עם משפחה, באורח החיים? ואת זה ליישם.

"אני לא מאמין שהכל קורה לטובה, אבל אני מאמין שיש אנשים שיכולים להפיק את המיטב ממה שקורה להם. כשקורים דברים רעים אפשר להתפרק ולראות אותם כסוף העולם, ולחילופין, אפשר לראות איך ניתן לצמוח מהם".

עם אשתו תמי, אמנית, ועם שני ילדיו, הוא חזר לפני כשנה לארץ, אחרי שנים רבות בארה"ב. כשהוא נשאל למה הוא חזר לארץ, הוא נראה קצת מופתע: "בגלל המשפחה, חברי הילדות, וגם הציונות. אני אוהב את המדינה."

• מה שבטוח, כאן תזדקק לכל החיוביות שבך.
"בטח שבארץ אי אפשר להתמקד רק בחיובי, אבל החשיבה על הדברים החיוביים נועדה לאזן את הדברים השליליים."


רוצים להיות מאושרים? תרשמו, תרשמו



הנוהג של ד"ר טל בן־שחר לשרבט בפנקס לפני השינה - נוהג שכנראה כדאי לכולנו לאמץ - מבוסס על אחד מהמחקרים המדעיים של הפסיכולוגיה החיובית:




"חילקו קבוצת אנשים באופן אקראי לארבע קבוצות," הוא מספר. "חברי קבוצה אחת התבקשו לכתוב לפני השינה לפחות חמישה דברים שעליהם הם אסירי תודה. חברי הקבוצה השנייה התבקשו לכתוב לפחות חמישה דברים שליליים שקרו להם, חברי הקבוצה השלישית התבקשו לכתוב חמישה דברים שבהם הם טובים יותר מאחרים, והקבוצה הרביעית התבקשה לכתוב סתם חמישה דברים שקרו במהלך היום.




"חוקרים שעקבו אחרי הקבוצות במשך חצי שנה בדקו עד כמה חברי כל אחת מהקבוצות היו מאושרים ואופטימיים, עד כמה הם הצליחו להגיע ליעדים שהציבו לעצמם, כמה עזרו לאחרים, וכמה פעמים ביקרו אצל רופא. הממצאים הראו שהקבוצה שתפקדה הכי פחות טוב הייתה הקבוצה שכתבה חמישה דברים לא טובים. הקבוצה שהייתה הכי מאושרת ואופטימית, שהגיעה להישגים הטובים ביותר והייתה הכי בריאה, הייתה הקבוצה שהתבקשה לכתוב חמישה דברים טובים."



קורס מזורז בחשיבה חיובית
רוצים שהחיים ייראו חיוביים קצת יותר? ד"ר בן־שחר מעניק שישה שיעורים מקוצרים לחיים (אבל מבהיר: זה רק קצה הקרחון של תהליך רציני ומעמיק!).



שיעור :1 האושר שלנו מושפע בעיקר מדרך החשיבה וההסתכלות שלנו. להוציא מצבים קיצוניים, תחושות הסיפוק ושביעות הרצון שלנו מושפעות ממה שאנחנו בוחרים להתמקד בו ומהפרשנות שאנחנו נותנים למה שקורה סביבנו. למשל: האם אנחנו רואים את החצי המלא או את החצי הריק של הכוס?



שיעור :2 הרשו לעצמכם להיות אנושיים. רגשות כמו פחד, עצבות או חרדה הם רגשות אנושיים וטבעיים. כשאנחנו מקבלים אותם ומרשים לעצמנו לחוות אותם, קל לנו יותר להתמודד איתם.




שיעור :3 האושר נמצא במפגש שבין הנאה ומשמעות. בבית ובעבודה, נסו לעסוק בפעילויות שהן גם חשובות וגם מהנות. אם זה לא אפשרי, צרו לעצמכם "מוקדי אושר" – רגעים במהלך השבוע שמהם אתם שואבים הנאה וסיפוק. מחקרים מראים ששעה או שעתיים של חוויה מהנה יכולות להשפיע על איכותו של יום שלם ואפילו של שבוע.



שיעור :4 עשו לכם חיים פשוטים יותר! בדרך כלל אנחנו עסוקים בניסיון לדחוס עוד ועוד פעילויות בפחות ופחות זמן. כשאנחנו מנסים להספיק יותר מדי, אנחנו מתפשרים על האושר שלנו. לדעת להגיד 'לא' לאחרים, זה לעתים קרובות לדעת להגיד 'כן' לעצמך.



שיעור :5 זכרו את הקשר בין גוף לנפש. מה שאנחנו עושים ולא עושים עם הגוף שלנו משפיע גם על הנפש. הרגלים קבועים ובריאים של התעמלות, שינה ואכילה תורמים גם לבריאות הפיזית וגם לבריאות הנפשית.



שיעור :6 הכירו תודה על מה שיש לכם. רוב הזמן אנחנו מתייחסים לחיינו כלדבר מובן מאליו. למדו להעריך את הדברים הנפלאים שיש בחיים - מאנשים ואוכל ועד טבע וחיוך.









אין תגובות:

The Beauty of Rings Bells

...Nature’s

Nature’s Best Photography

הונג קונג הקלאסית / classic Hong Kong

הונג קונג הקלאסית / classic Hong Kong

אמנות

האדריכל, האמן והצייר - סשה סורשר

תמונות מג'מייקה / Pictures from Jamaica

תמונות מג'מייקה / Pictures from Jamaica

בתים מוזרים בעולם/ Strange Buildings of the World

בתים מוזרים בעולם/ Strange Buildings of the World

העיר פטרה – בירדן / The city Petra in Jordan

העיר פטרה – בירדן / The city Petra in Jordan

אנשים שיכורים/ drunk people

אנשים שיכורים/ drunk people

...That moment just

That moment just before the pain begins

planet Photos

planet Photos

...TURKEY in the

TURKEY in the European Union

...

The Day God Dropped the Paint Box

ספר אורחים

הירשמו לספר האורחים שלי / Sign Up To My GuestBook

אנא בכח

אנא בכח - עובדיה חממה / Ana B'Ko'ach by Ovadia Hamama

World Clock

ארכיון הבלוג